Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Satt fast i Bangkok – uten rullestol

Av: Ivar Kvistum
Publisert 20.06.2013 16:24

Cato Ulvestad (37) var tvunget til å tilbringe mye av ferien sin på et hotellrom i Bangkok. Flyselskapet hadde nemlig rotet bort rullestolen hans.

SATT FAST: Uten rullestol fikk ikke Cato Ulvestad sett mer av Thailand enn utsikten fra hotellrommet. Han skulle ønske reiseforsikringsselskapene hadde bedre ordninger for slike tilfeller. (Foto: Tore Fjeld)

Tekst: Bjørnhild Fjeld

– Det er når jeg reiser at jeg virkelig lever, sier Cato Ulvestad, som reiser alene på utenlandsferier flere ganger i året.

Han skulle ønske at funksjonshemmede ble behandlet på lik linje med andre reisende. Blir rullestolen ødelagt eller borte, har du nemlig ikke krav på å få dekket denne av reiseforsikringen, eller få kompensasjon for ødelagt ferie.

I mai i fjor gikk turen til Kina og Thailand.

– Jeg skulle være borte i nesten fire uker. Først dro jeg til Beijing, der jeg var en uke. Deretter skulle jeg videre til Bangkok. Planen var å reise rundt i landet i et par uker, forteller Cato, som opprinnelig er fra Furnes utenfor Hamar og nå bor i Oslo.

Fikk ikke merke rullestolen

Allerede på flyplassen i Beijing begynte problemene. Cato ba innstendig om å få merket rullestolen da han sjekket inn, men fikk beskjed om at dette skulle skje senere.

– Jeg insisterer alltid på å få kjøre min egen rullestol helt frem til gate, jeg har nemlig opplevd å miste rullestol før. Dette fikk jeg kranglet meg til denne gangen også. Jeg leverte fra meg rullestolen før jeg gikk inn i flyet, og dette var det siste jeg så til den.

Cato kom trygt frem til Bangkok, men det gjorde ikke rullestolen hans. Han ble kjørt i flyplassrullestolen til bagasjebåndet, men stolen dukket aldri opp.

– Jeg fikk låne en flyplassrullestol, men dpren var ikke mulig å bruke til å bevege meg over store avstander. Jeg kunne knapt kjøre den selv. I stedet for å reise rundt i landet som jeg hadde planlagt, måtte jeg være på hotellrommet i hele resten av ferien. Jeg kom meg ikke ut på balkongen en gang.

Ingen hjelp å få

Cato hadde reiseforsikring både gjennom Codan forsikring og Jernbanepersonalets forsikringsselskap. Han ringte derfor SOS International, som er nødtelefonen for de som trenger å få hjelp fra sitt reiseforsikringsselskap. «Si fra hvis du ikke har hørt noe på 30 dager», var beskjeden han fikk. Han spurte om det var mulig å få leie en rullestol i Thailand, men det var det ikke. Det var rett og slett ingen hjelp å få.

Han ringte også Nav, og der fikk han upåklagelig service. Statsetaten satte umiddelbart i gang prosessen med å få sendt ned en rullestol til ham i Thailand. Men det viste seg ikke å være så lett å få en norsk rullestol inn i Thailand, så denne rullestolen kom ikke til Cato før et par dager før han uansett skulle reise hjem.

– Thailandsk byråkrati kan være vanskelig å komme gjennom. Jeg tror vel at noen var ute etter å få noen ekstra penger og derfor gjorde ting veldig vanskelig, sier Cato.

En del av kroppen

Den rullende globetrotteren er ikke ute etter at funksjonshemmede skal få spesialbehandling, men at det skal være likebehandling. For en som er lam fra livet og ned, er rullestolen en del av kroppen, mener Cato.

– Hvis du blir syk og må ligge på hotellrommet eller på sykehus av den grunn, får du kompensasjon for tapt ferie gjennom reiseforsikringen. Men hvis du som meg mister rullestolen, får du ingenting. Dersom det ikke er mulig å dekke dette gjennom vanlig reiseforsikring, bør de i hvert fall bli mulig å tegne en tilleggsforsikring som dekker dette, sier Cato

Cato tenker at det å miste rullestolen på ferie, er et hendelig uhell, akkurat som å miste bagasje eller bli syk på ferie. Men han skulle ønske forsikringsselskapet hadde vært mer behjelpelig.

– Jeg har i ettertid fått 2500 kroner i erstatning, det er det hele. I praksis ble over to uker av ferien min helt bortkastet. Jeg kunne like godt vært hjemme, sier 37-åringen.

Verden er tilgjengelig

Opplevelsen i Thailand har ikke skremt ham fra å reise. I skrivende stund er han på vei til Filippinene.

– Min erfaring er at det ikke er så vanskelig å reise for meg som rullestolbruker. Jeg har vært så å si verden rundt, og det meste går veldig greit. Folk er hjelpsomme og hyggelige, og hvis jeg bare har en innstilling til at ting skal løse seg, så gjør det det. Jeg tenker at det egentlig ikke er noen steder i verden jeg ikke kan dra til, selv om jeg har rullestol. Det umulige tar bare litt lenger tid!

Han er til daglig i full jobb på Ikea på Furuset i Oslo, og må derfor bruke oppsparte feriedager og -penger på å reise.

– Hittil har det nok ikke vært så mange funksjonshemmede som har reist på den måten jeg gjør. Men det kommer til å bli stadig flere. Vi har for eksempel en stor fremtidig eldregenerasjon som kommer til å kreve mer enn tidligere. Samtidig erfarer jeg at reiseselskapene prøver å gjøre det vanskeligere. Det virker som de helst ikke vil ha oss som passasjerer, virker det som.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

GLOBETROTTER: Cato Ulvestad har vært verden rundt og tenker at det ikke er noe sted på kloden som er helt utilgjengelig for ham. (Foto: Tore Fjeld)

Gir ikke erstatningsrett

Alle reiseforsikringsselskapene vi har snakket med, er samstemte: Tap av rullestolen på ferie ikke gir rett til erstatning for tapt ferie, i motsetning til hvis du blir syk.

Derimot sier både Codan, Europeiske og Gjensidige at det skal være mulig å få dekket inntil 3000 kroner for å leie en rullestol dersom denne blir forsinket under transport.

– Jeg synes det er veldig leit at vår kunde har opplevd dette. Vi gir ikke kompensasjon for tapt ferie på grunn av mistet rullestol. Slik kompensasjon gis kun ved sykdom eller skade. Imidlertid skulle han ha fått leid en stol. Det ville han ha fått ja til dersom han hadde ringt en av våre saksbehandlere, sier Mari Faaberg i Codan Forsikring.

Faaberg sier at de som tar telefonen hos SOS International ikke har mulighet til å utvise så mye skjønn, men må følge regelverket mer bokstavelig enn hvis man kontakter det spesifikke forsikringsselskapet direkte.

Tapt reisegods

Også Europeiske Reiseforsikring, som har en markedsandel på 40 prosent, sier at deres praksis er at de gir klarsignal til å benytte forsikringssummen på inntil 3000 kroner til å leie rullestol i stedet for å kjøpe klær og toalettsaker.

– Vi anser rullestol som reisegods, og det har ingen betydning om den er med som håndbagasje eller innsjekket bagasje. Skade eller tap erstattes inntil forsikringssummen for enkeltgjenstand, kr 10 000 pr skadetilfelle, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland.

Anne Stake Løvdahl i Gjensidige oppgir at de erstatter tapt reisegods med inntil 30.000 kroner samlet for alt reisegods.

I de fleste tilfeller er det Nav som er juridisk eier av en rullestol. Nav er selvassurandør, slik at erstatning for permanent tap av rullestol uansett ikke utbetales brukeren. Skade eller tap av rullestol eller annet hjelpemiddel blir således Navs ansvar, så lenge brukeren ikke har opptrådt med forsett eller grovt uaktsomt.

Likt for alle

Reiseforsikringsselskapene er ikke med på at regelverket er diskriminerende.

– Erstatning for tapt ferie gir vi kun ved akutt sykdom eller ulykkesskade som medfører sykehusinnleggelse eller legeforordnet sengeleie. Denne regelen praktiseres likt for alle. Funksjonsfrisk og funksjonshemmet er helt likestilte, og vi kan ikke se at den kan diskriminere noen, sier Vennesland i Europeiske.

LES OGSÅ: MÅTTE KRABBE TIL FLYTOALETTET


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.