Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Starter utilgjengelig flybuss-selskap

Av: Bent Ove Aulid
Publisert 17.03.2014 11:41

Ved å kjøre minibusser med 19 seter slipper den nye flybussruten «NOW» unna alle kravene om universell utforming. De gjelder nemlig bare for busser med 23 seter eller flere.

I august åpner den nye flybussruten mellom Notodden og Gardermoen. I første omgang snur bussene i Oslo, men før jul er planen at Mercedes-minibussene skal kjøre helt frem til flyplassen.

Busselskapet «Norwegian On Wheels», forkortet NOW, skryter uhemmet av sine «små, effektive kvalitetsbusser» med opp til 22 seter, og i løyvesøknaden til Buskerud fylke understreker NOW også at bussen «ikke har krav til universell utforming og som gjør at vår fremføring blir rask og effektiv».

LES OGSÅ: SJÅFØR: – RULLESTOLEN DIN ØDELEGGER BUSSEN

EUs bussdirektiv og norske lover har i flere år krevd at alle nye busser skal være tilrettelagt for passasjerer i rullestol. Vel å merke dersom bussen har plass til 22 eller flere passasjerer. Mindre busser enn dette er unntatt kravene til universell utforming.

Ettersom NOWs nye flybussrute skal trafikkeres av busser med opp til 22 seter, slipper de unna lovens krav om universell utforming.

Grovt diskriminerende

Verken Buskeruds samferdselssjef Gro R. Solberg eller fylkets samferdselspolitikere var spesielt opptatt av å sette makt bak rullestolbrukernes sak: I stedt skrev de bare «Det anbefales at materiellet i størst mulig grad tilpasses for funksjonshemmede» da de vedtok  å gi NOW ruteløyve.

– Det er grovt diskriminerende å starte en bussrute som tvinger rullestolbrukere til å bestille buss på forhånd, sier Nils Bjørnar Ødelien, rullestolbruker og medlem i rådet for likestilling av funksjonshemmede i Buskerud.

Avviser utnytting

Terje Bulling, daglig leder i NOW, avviser anklagene:

– For meg virker det som om dere bevisst utnytter et hull i loven for å slippe enklere unna?

– Ikke i det hele tatt. Skulle alle bussene våre hatt plass til færre passasjerer eller hatt lengre stopp, ville vi ikke overlevd økonomisk, svarer Bulling.

– En rullestolbruker i Kongsberg opplever det som grovt diskriminerende at han må ringe og bestille plass på forhånd. Hva er ditt svar til ham?

– Han får en god løsning. Vi vil ha tilgjengelig én eller to busser som har plass til rullestol. Når rullestolbrukere skal ut å fly, må de gi beskjed til flyselskapet på forhånd. Vi kjører samme løsning. Rullestolbrukeren blir hentet personlig av meg eller en annen sjåfør og kjørt dit han skal. Å bli hentet er det ingen andre passasjerer som blir, sier Bulling i busselskapet NOW.

– Klag!

Norges Handikapforbunds avdeling Oslofjord Vest har allerede sendt en formell innsigelse til Buskerud fylkeskommune.

«Vi anser at vedtaket er i strid med Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, og vi anser at vedtaket er i strid med Buskeruds egen Regional plan for universell utforming som fylkestinget vedtok 28. april 2011», skriver avdelingen i klagen.

Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven fastslår at all publikumsrettet virksomhet skal utformes slik at den kan benyttes av flest mulig. Kravet bortfaller dersom tilretteleggelsen medføre en uforholdsmessig byrde for virksomheten. Manglende tilrettelegging regnes som diskriminering.

– Bussruten er ny, transporten tilbys allmenheten og det forventes mange brukere, oppsummerer seniorrådgiver Eli Knøsen hos Likestillings- og diskrimineringsombudet. Hun anbefaler derfor at noen klager inn saken.

LES OGSÅ: ELITE-BRUKERE FORMER NYE HOLDEPLASSER

– Blir saken klaget inn til oss, må vi blant annet vurdere om det ifølge Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven foreligger en saklig, god grunn til å trafikkere denne ruten med busser som utelukker rullestolbrukere, sier Knøsen.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.