Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Drahjelp mot tunge tak

Av: Bjørn Kollerud Foto: Tore Fjeld
Publisert 05.11.2015 14:48

Ekstra krefter – rett fra Nav og rett i navet! Vi tester drivaggregater til manuelle rullestoler.

– Uvant, men en veldig interessant opplevelse, oppsummerer Joakim Taaje fra Skedsmo i Akershus etter en runde med WheelDrive i test-løypa til Nav Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus på Økern.

Med et drivaggregat tilføres motorkraft til en manuell rullestol, helt eller delvis. For mange er dette en løsning som gir større mobilitet og mindre kroppslig slitasje, men uten å gi avkall på den lette og praktiske fleksibiliteten ved en manuell stol.

– Når man bytter ut de vanlige hjulene med motorisert kraft i hjulene, blir det en annen kjøreopplevelse. Jeg tror nok jeg skal ta det forsiktig i starten, smiler Taaje.

Fleksibel nyhet

Tidligere i år trådte en ny rammeavtale for elektriske rullestoler og drivaggregater i kraft, og Nav byr denne perioden på fire forskjellige drivaggregatløsninger.

Viamobil V25 er beregnet på bruk med ledsager, og E-fix styres med joystick. Ingen av disse er aktuelle for Joakims del.

Etter en teknisk gjennomgang, ser han på WheelDrive og E-motion som de mest aktuelle produktetene. Og av dem, er WheelDrive den største nyheten på årets avtale, i teknisk forstand.

WheelDrive er motoriserte hjul for manuelle rullestoler der brukeren kan velge mellom ekstra drivhjulshjelp i tillegg til egen armkraft, eller full motorhjelp uten bruk av armkraft. Når WheelDrive er avslått, vil drivhjulene fungere som vanlige drivhjul.

WheelDrive erstatter med andre ord de vanlige drivhjulene.

Manøvrering, start og stopp skjer med drivringene. Den største drivringen byr på ekstra kraft, mens den minste gir kontinuerlig motorkraft. Hjulene kan også brukes utelukkende med manuell kraft.

– Det er et spesielt konsept, og det kunne være interessant å prøve hvordan dette fungerer i praksis. Kanskje kan det være en aktuell løsning for meg? spør Taaje.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)


NYHET: WheelDrive er et drivaggregat for manuelle rullestoler som byr på flere tekniske nyvinninger.

Langt til butikken

Joakim Taaje mener mange rullestolbrukere vil ha nytte av ekstra drivkraft, hvis man bare lærer seg teknikken. Etter en rask introduksjon av drivaggregatene fra rådgiver Mark Edwin Cantada ved Oslo- og Akershus-sentralen er han klar til å prøve selv.

Joakim bruker manuell stol og greier seg selv. Men han bor cirka tre kilometer fra nærmeste butikk.

– Jeg tror det er i lengste laget for å et drivaggregat. Men det kunne være OK å ha ekstra krefter i oppoverbakker. Det sparer armer og skuldre. Det er også fint med ekstra bremsehjelp nedover.

– Dessuten er det miljøvennlig å bruke drivaggregat fremfor å kjøre bil, humrer Joakim Taaje under presentasjonen av de fire drivaggregatene for manuelle rullestoler på Nav–listen.

Spenn deg fast

Det viser seg at det kreves en liten tilpasning av Taajes Panthera-stol for å kunne montere aggregatene på drivhjulene. Løsningen ble å teste WheelDrive på en Quickie Life-stol. Denne er ikke helt tilpasset til ham, så det blir naturlig nok en forsiktig start.

– Jeg er opptatt av å finne balansen, vi får prøve på laveste hastighet. En bråstopp i 9,9 kilometer i timen kan være en skremmende opplevelse, sier Taaje.

LES OGSÅ: STOLENE SOM SNUR PÅ EN FEMØRING (VIDEO)

Han mener at de som vurderer et drivaggregat, bør ha ganske god balanse. Treffer svinghjulene kanter i litt stor hastighet, er det lett å falle forover.

– Personlig må si at jeg definitivt ville anbefalt å bruke sikkerhetsbelte over hoftene, hvis man tenker å kjøre på i en sånn fart. Jeg har selv gått på trynet og brukket bena i en bråstopp med min manuelle stol, så fart har jeg respekt for, poengterer Joakim og trykker på modus 1, som er den laveste av tre hastigheter.

Uvant, men gøy!

Etter en liten kjøring i utprøvningsløypa innendørs, med noen piruetter, er det klart for kjøring ute på testbanen. Den er bygd slik at du får prøvd stolen på mange av de ulike underlagene og hindringene som du kommer ut for i vanlig bruk.

– Dette var veldig uvant, men gøy, smiler Joakim etter testkjøring med ytre og indre driv-ring i ned- og oppoverbakker, over fortauskant og trikkeskinner.

– Man må bruke tid på å lære seg kjøreteknikken, få trygghet for å mestre ulike sitasjoner. Men kraften er det. Jeg synes også at det var helt greit å bruke drivhjulene til å bremse i nedoverbakke, utdyper han.

Joakim Taaje synes det er fint at kraften i drivhjulene kan tilpasses individuelt på hvert hjul, så brukere som har forskjellig kraft i armene, får en skreddersydd løsning.

– Ellers kan du gå trill rundt, det merket jeg raskt.

Tunge å ta av

Joakim Taaje tror at WheelDrive, likhet med E-motion, passer godt til brukere som tenker å ha aggregatene påmontert permanent. I og med at aggregatet er integrert i selve hjulet er de tunge å ta av og på rullestolen på egenhånd.

– Jeg tror den passer godt til for eksempel inkomplette tetraplegikere eller slagrammede. De kan ha magemuskler og balanse, men en hånd, eller arm som er svakere, reflekterer den erfarne NHF-tillitsvalgte fra Skedsmo.

Rådgiver Mark Edwin Cantada ved HMS Oslo og Akershus mener det er viktig å prøve før man bestemmer seg for å søke om drivaggregat:

– Jeg anbefaler alle som vurderer manuell rullestol med drivaggregat å gjennomføre en utprøvning i forkant for å finne ut om en slik løsning møter forventninger og behov, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)


ALTERNATIV: E-fix er en løsning som styres med joystick og ikke med manuell-stolens konvensjonelle drivhjul.

Ikke til skog og mark

Selv om Joakim Taaje har et positivt inntrykk av WheelDrives kjøreegenskaper, mener han drivaggregatene har sine klare begrensninger:

– Brukere som vil ut i skog og mark, bør nok tenke seg om. Forhjulene på de manuelle stolene avgjør om det blir tilfredsstillende fremkommelighet. Små hjul har sine begrensninger, det er ikke bare kraften som teller, sier han.

LES OGSÅ: GODE HJELPEMIDDEL I KVARDAGEN MED SMÅBARN

Hvis man trenger ekstra krefter for å komme seg frem i ulendt terreng, tror Taaje det er lurt å tenke i andre baner:

– Selv bruker jeg en Stricker Lomo, en rullestol-front, som jeg fester rett ned på rullestolen. Jeg bruker den til avstander på noen kilometer. Dette er også et godt alternativ, anbefaler Joakim Taaje.

Kom og prøv

Rådgiver Mark Edwin Cantada ved Nav Hjelpemiddelsentral i Oslo og Akershus inviterer brukerne til utprøvning:

– Vi har flotte lokaler i Kabelgaten 2, der brukerne kan prøve ut produkter på timeavtale med rådgiver. Man kan også benytte seg av vårt utprøvningssenter fra 10.00 til 15.00 mandag til fredag. Der kan man prøve ut hjelpemidler på egenhånd. Alle er velkommen,  sier han.

– Hvis du lurer på hvilke produkter vi har inne på utprøvningssenteret, kan du sjekke dette selv ved å gå inn på vår lokale hjemmeside, legger han til.

Rådgiveren anbefaler også www.hjepemiddeldatabasen.no, som viser rammeavtaler, produkter som kan være aktuelle som hjelpemidler og tekniske spesifikasjoner på ulike hjelpemidler, legger han til.


NYTTIG: Joakim Taaje ser mye nytteverdi i et drivaggregat på den manuelle rullestolen. Rådgiver Mark Edwin Cantada oppfordrer brukere til å prøve selv.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.