Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Flere stasjoner får assistansetjeneste

Av: Ivar Kvistum
Publisert 23.10.2016 18:02

Jernbaneverket har utvidet assistansetilbudet for funksjonshemmede togpassasjerer til også å omfatte stasjonene Asker og Sandvika.

Tjenesten bestilles på Jernbaneverkets kundesenter på telefon etter e-post. Dersom bestillingen skjer minimum et døgn før togreisen, garanterer Jernbaneverket assistanse på ønsket tidspunkt.

Er du bevegelseshemmet, blind eller svaksynt, eller om du på annen måte har redusert fremkommelighet, skal du nå få assistanse på stasjonene Asker og Sandvika i Akershus.

Det opplyser Jernbaneverket i en pressemelding.

Jernbaneverket innførte fra 15. oktober en assistansetjeneste til og fra togene også på disse stasjonene.

Lenge har man hatt tilsvarende tjenester på fem andre større stasjoner rundt om i landet.

I år skal assistanseordningen innføres på fem nye stasjoner, og Asker og Sandvika er stasjon er andre og tredje stasjon som får denne ordningen i år.

Disse stasjonene har per i dag tilbud om assistanse:
* Asker.
* Bergen.
* Drammen.
* Gardermoen Oslo lufthavn (assistanse mellom tog og fly).
* Lillehammer.
* Oslo S.
* Sandvika.
* Trondheim S.

Taxisjåfører gir assistanse

Jernbaneverket har inngått en avtale med Asker og Bærum taxi om å drifte ordningen på Asker og i Sandvika, og taxisjåførene vil utføre tjenesten.

Er man blind, svaksynt, bevegelseshemmet eller på annen måte har redusert fremkommelighet kan man kontakte Jernbaneverkets kundesenter og bestille assistanse.

Bestiller man 24 timer før togets avgangstid, er man garantert hjelp.

Kundesenteret vil bestrebe seg på å skaffe assistanse også på kortere tid enn 24 timer, men kan ikke garantere at man får hjelp på ønsket tidspunkt.

På avtalte steder vil man møte en taxisjåfør som følger inn gjennom stasjonen, til billettautomatene hvor man kan kjøpe eller ta ut forhåndsbestilte billetter, og videre til plattformen toget går fra.

På plattformene overtar NSB eller Flytogets personell og sørger for at den som trenger hjelp kommer ombord i toget.

De som har bestilt assistanse ved ankomst, vil møte taxisjåføren når de går av toget og blir hjulpet gjennom og ut av stasjonen.

Gratis tjeneste

Assistansetjenesten er en selvstendig tjeneste som ikke er knyttet opp mot taxitilbudet ellers ved stasjonene.

Ordningen er gratis. Rullestolbrukere trenger ikke ta med egen rullestol, i slike tilfeller stiller de som yter assistanse med egen rullestol, ifølge pressemeldingen fra Jernbaneverket.

LES OGSÅ: … MEN DETTE ER DA IKKE UNIVERSELL UTFORMING?

Assistanse på stasjonen kan kun bestilles på Jernbaneverkets kundesenter, ikke på taxisentralen. De som reiser med taxi kan selvfølgelig be om hjelp fra sjåførene, men det regnes som en del av taxituren.

Se Jernbaneverkets nettside om assistansetjenesten her (ekstern lenke).


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.