Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Andreas Henden i rullestol på togperrong
TOGPENDLER: Andreas Henden tar tog fra Tønsberg stasjon, som endelig er blitt universelt utformet. (Foto: Anne Mette Storvik, Bane Nor)

146 år igjen til målet

Med dagens tempo vil alle norske jernbanestasjoner være universelt utformede i år 2170, ifølge Norges Handikapforbund. De krever en milliard årlig til å utbedre stasjonene.

Helge Olav Haneseth Ramstad
Publisert 25.11.2024 14:42

– I dag er bare 13,7 prosent av jernbanestasjonene universelt utformet. Med den hastigheten statsbudsjettet legger opp til, vil alle norske jernbanestasjoner først være universelt utformet i 2170, sa Magnhild Sørbotten på statsbudsjetthøringen i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

På vegne av Norges Handikapforbund, hvor hun er nestleder, ba hun om en milliard kroner årlig i øremerkede midler til universell utforming av jernbanestasjoner. En milliard kroner er nok til å utbedre 20 jernbanestasjoner.

Kommer seg på toget selv

– Det er problematisk på så mange måter det kan få blitt, sier togpendler Andreas Henden om tiden det tar å få universelt utformet jernbane i Norge.

Selv bor han i Tønsberg, hvor perrongene ble utbedret i fjor, slik at han kan kjøre rett om bord på toget med rullestolen sin. Da skrøt han av de nye perrongene på Bane Nors nettside.

– Jeg føler meg mer normal, når jeg kan reise uten å være til bry for noen. Det er viktig å kunne være som alle andre. Det gjør noe med selvfølelsen, sier han.

Nasjonal transportplan 2025-2036 legger opp til at minst 14 nye stasjoner skal være universelt utformet innen seks år. Regjeringen prioriterer stasjonene med flest av- og påstigninger.

Før Tønsberg stasjon ble utbedret, opplevde Andreas Henden togpendlingen som stressende.

– Jeg måtte sørge for at konduktøren så meg for at jeg skulle få hjelp til å komme om bord. Og siden jeg reiser i rushtida, er det flere på perrongen og vanskeligere å bli sett i en lav rullestol. Ofte er toget også forsinket, slik at personalet stresser med å få folk av gårde så raskt som mulig. Jeg har også opplevd at toget har blitt forsinket fordi de ikke har fått inn heisen etter jeg har kommet om bord, sier han.

Budsjettdebatt i desember

14. desember skal Stortinget behandle den delen av statsbudsjettet som gjelder samferdsel.

SV-politiker Christian Torset er vararepresentant for Mona Fagerås, som sitter i transportkomiteen på Stortinget. Han vil ikke forskuttere hvilke saker hun vil ta opp i budsjettdebatten, og SVs alternative statsbudsjett sier ikke noe eksplisitt om universell utforming av jernbanen. Men i SVs alternativ til Nasjonal transportplan er universell utforming prioritert.

– For SV er formålet at alle skal ha mulighet til å benytte seg av miljøvennlige transportmidler, sier Christian Torset.

Han mener det er altfor dårlig at bare 14 jernbanestasjoner skal bli universelt utformet de neste seks årene.

– Universell utforming er grunnleggende for deltakelse i samfunnet. Vi har i vårt utkast til nytt arbeidsprogram at alle gjenstående jernbanestasjoner skal få universell utforming, og det har vi også lagt til grunn i vår alternative nasjonale transportplan.

Portrett av Christian Torset

ØNSKER FORTGANG: SV-politiker Christian Torset.
(Foto: Ove Aalo)

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.