Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Skibladner på Mjøsa, fotografert fra lufta.
INGEN RULLESTOLER HER: Skibladner har aldri vært spesielt tilgjengelig, og fra neste sesong er det helt slutt på å slippe til rullestolbrukere. (Foto: Samfoto, NTB Scanpix)

Fra neste år får ikke rullestolbrukere være med Skibladner

Passasjerer i rullestol får ikke være med når Skibladner legger ut på Mjøsa neste år. Handikapforbundets Shaqir Rexhaj har forståelse for at det skyldes sikkerheten, men vil gjerne prøve å finne en løsning likevel.

Georg Mathisen
Publisert 30.10.2019 20:22

Skibladner er verdens eldste hjuldamper i drift og en stor turistattraksjon på Mjøsa.

Fra neste år vil ikke Skibladner ta om bord passasjerer som er avhengige av rullestol lenger.

Det forteller direksjonsformann Bjørn Blichfeldt i Oplandske Dampskibsselskab.

– I 1854 var det ingen som tenkte på universell utforming, konstaterer Blichfeldt.

Han har ansvaret for en fredet hjuldamper som å på de fleste områder er for smal eller for bratte til at rullestolbrukere kommer frem.

Forklarer det med sikkerhet

– Noen synes sikkert at dette er diskriminerende, men det går på sikkerhet. Uansett om rullestolen er stor eller liten, så kommer du om bord, selv om det er vanskelig fra noen av bryggene vi anløper. Men så kommer man ikke inn i røkesalongen fordi dørene er for smale, ikke inn i restauranten, ikke ned leideren til dame- og herresalongen og ikke opp på soldekket, for leideren er både bratt og smal, sier direksjonsformannen.

Noen synes sikkert at dette er diskriminerende, men det går på sikkerhet.

Skibladner kan ikke bygges om etter kravene til universell utforming. Ikke er det praktisk mulig, og ikke vil ombyggingen bli akseptert på grunn av at den er fredet, konstaterer han.

Fram til nå har det vært anledning for rullestolbrukere å være med som passasjer. Men man har vært henvist til å oppholde seg på et begrenset område på dekk under seilasen.

Har sjekket jussen

Blichfeldt forklarer beslutningen med sikkerhetshensyn. Hvis båten må evakueres eller noen må fraktes på land, så kan det være for risikabelt for en rullestolbruker. I de trange gangene kan rullestolen også bli en sikkerhetsrisiko for andre passasjerer, mener rederiet.

Skibladner
  • DS Skibladner ble bygget ved Motala Verksted i Sverige i 1854 til 1856 og regnes som verdens eldste hjuldamper i drift.
  • Skibet ble ombygget ved Akers Mek. Verksted i 1888 der den ble forlenget med 20 fot og ble utstyrt med den dampmaskinen som den fortsatt bruker i dag.
  • Lengden er 165 fot, bredden 16 fot 7".
  • Kilde: Skibladner.no

– Sikkerheten er i fokus, og vi må også ta hensyn til kravene fra Sjøfartsdirektoratet, sier Blichfeldt.

Oplandske Dampskibsselskab har også fått vurdert rullestolnekten juridisk og fått bekreftet at det er adgang til å innføre den.

Blichfeldt legger ikke skjul på at han synes det er synd hvis noen oppfatter Skibladner som rullestolfiendtlig.

– Du kan ha med en rullestol som kan være sammenslått, men du må kunne gå landgangen fra brygga og om bord i båten, sier Bjørn Blichfeldt.

Han går ut med informasjonen allerede nå for å slippe å måtte be noen om å snu på brygga neste år.

Jobber for tilrettelegging overalt

Shaqir Rexhaj, som leder Norges Handikapforbund region Innlandet, vil gjerne møte dampskipsselskapet for å se om det er mulig å finne en løsning.

– Vi jobber jo døgnet rundt for at det skal være tilrettelagt for alle overalt, sier han.

Samtidig respekterer han argumentet om sikkerheten.

– Det skal være tilgang til offentlige bygninger, plasser og også båter, ellers er det diskriminering. Men hvis det er slik at sikkerheten vår står i fare, da forstår jeg dette, sier han.

Rexhaj har ikke vært på Skibladner selv. Han har snakket med medlemmer i NHF som forteller hvordan det går greit å komme med båten, men at litt av vitsen blir borte når du må sitte rolig på én plass og ikke kan bevege deg rundt.

Vi skal ikke bruke tid på ting som ikke lar seg gjøre, men kanskje vi kunne komme og se på hva som er mulig?

– Vi skal ikke bruke tid på ting som ikke lar seg gjøre, men kanskje vi kunne komme og se på hva som er mulig? Ta et møte med dem og se? Vi vil at Skibladner skal være tilgjengelig for alle, men ikke for enhver pris hvis det er fare for sikkerheten, sier Shaqir Rexhaj.

Ikke akseptabelt

Norges Handikapforbund Innlandet påpeker i en uttalelse av organisasjonen ikke har vært involvert i prosessen som har ledet fram til rullestolforbud på Skibladner. Organisasjonen skulle gjerne ha bistått i prosessen for å finne en velfungerende løsning.

«Å nekte rullestolbrukere å reise med Skibladner er diskriminerende praksis. Vi vet av erfaring at riksantikvaren ofte har vært positiv til endringer som gir universell utforming i fredede bygninger, som for eksempel Eidsvollsbygningen og Stortinget. Vi spør oss om det har vært gjort forsøk på å finne løsninger i samråd med riksantikvar? Det er ikke akseptabelt å nekte en samfunnsgruppe tilgang til vår felles kulturarv», heter det i uttalelsen.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.