Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Tegnet skisse av interiøret i det nye toget.
SÅ BRA SOM MULIG: Norske tog og Jernbanedirektoratet får instruks om å ta med NHF og FFO på råd, slik at de nye fjerntogene blir så tilgjengelige for rullestolbrukere og andre grupper av funksjonshemmede som mulig. Tegningen viser hvordan kafevognen er tenkt utformet. (Illustrasjon: Norske tog)

FFO og Handikapforbundet får en ny runde på tegnebordet for nye fjerntog

Samferdselsdepartementet ber om en ny vurdering av Stadler-togene som har høstet kritikk for å ikke være universelt utformet.

Handikapnytt
Publisert 29.08.2023 11:45

(NTB og Handikapnytt:) – Vi har nå bedt Norske tog og Jernbanedirektoratet om å vurdere hvilke tilpasninger det er mulig å gjøre på fjerntogene det er inngått kontrakt om å kjøpe, sier statssekretær Cecilie Knibe Kroglund i Samferdselsdepartementet til TV 2.

Henvendelsen fra departementet kommer etter at Norges Handikapforbund (NHF) og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) fredag 11. august møtte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for å drøfte den manglende universelle utformingen av de nye fjerntogene.

Les mer: TOGET INN TIL SAMFERDSELSMINISTEREN

Tett involvering

I dette møtet ble organisasjonene forsikret om at Nygård ville be Norske tog om å sørge for at de nye togene blir så tilgjengelige som mulig før de settes på skinnene.

Både NHF og FFO skal være tett involvert i dette arbeidet, ble det gitt beskjed om på møtet.

Og nå går den samme beskjeden ut fra politisk ledelse i departementet: Ifølge TV2 skal både Norges Handikapforbund (NHF) og Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) involveres i arbeidet.

Venter med jubelen

– Vi jubler nok ikke helt ennå, men vi er glade for at det tas en ny vurdering, sier FFOs generalsekretær Lilly Ann Elvestad til TV 2.

Vi jubler nok ikke helt ennå, men vi er glade for at det tas en ny vurdering.

Arbeidet som skal gjennomføres, innebærer blant annet å vurdere eventuelle konsekvenser tiltak vil ha for kostnader, leveransetidspunkt og andre brukergrupper.

Norske tog tildelte i februar den sveitsiske togprodusenten Stadler en kontrakt på 8 milliarder kroner for kjøp av 17 nye fjerntog. Men innkjøpet har blitt møtt med sterke reaksjoner etter at det ble kjent at togene ikke er universelt utformet. Rullestolbrukere er avhengige av assistanse og må løftes om bord ved hjelp av heis.

Ikke drømmetoget

Tilpasning av togene som er kjøpt – slik at de blir så tilgjengelige som mulig – er ikke det NHF og FFO i utgangspunktet har bedt om. Kravet har vært at kjøpet stanses, at det gjøres en ny vurdering og at man finner en løsning som innebærer trinnfri påstigning og full universell utforming av togets interiør, slik at alle har tilgang til alle togets funksjoner.

I møtet 8. august ble det imidlertid klart at Jon-Ivar Nygård ikke kom til å kansellere kontrakten om kjøp av de nye togene.

– Vi får ikke de togene vi har ønsket oss, men jeg tror vi kom så langt som det i dagens møte var politisk og kontraktsmessig mulighet for, sa NHF-nestleder Magnhild Sørbotten til Handikapnytt etter møtet på statsrådens kontor.

Kjære leser 🙂

Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.

Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.

Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».

Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.

Tusen takk for ditt bidrag!


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.