Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Forsker slakter skolens innsats for hørselshemmede barn
Skolen og barnehagen er kritisk dårlig til å inkludere barn med sansenedsettelser, slår NTNU Samfunnsforskning fast i en ny rapport.
– Hverdagen til hørselshemmede i skolen ofte er preget av fraværende kompetanse hos voksne, utdaterte holdninger og nærmest rettsløse tilstander.
Det uttaler forsker Patrick Kermit ved NTNU Samfunnsforskning i en pressemelding.
I en ny rapport har han tatt for seg nyere nordisk forskning for å finne ut hvordan barn med hørselshemning blir inkludert i norsk skole.
Rapporten er bestilt og finansiert av Hørselshemmedes Landsforbund (HLF).
Du kan lese hele rapporten ved å klikke her (ekstern lenke).
Mer ensomhet – dårligere resultater
Og når Kermit sammenlikner hørselshemmede som gruppe med hørende jevnaldrende, finner han at:
- De oppnår dårligere resultater på skolen
- De har større psykososiale utfordringer, er mer ensomme og sliter med å oppnå medlemskap i fellesskapet av jevnaldrende.
– Hørselshemmende barn må selv bygge bro over det gapet som oppstår mellom det som tilbys i den norske skolen og det de har behov for, sier Kermit.
Han mener det er urimelig å kreve dette av barna som faller utenfor.
– For mange barn og unge en umulig oppgave, påpeker Patrick Kermit.