Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Full pris på fergene – også for trygdebil
Nå blir det slutt på fergerabatt for deg som har trygdebil. Vegdirektoratet skylder på automatisering. – Bare tull, mener Handikapforbundet. Men da endringen var på høring, svarte ikke forbundet.
– Det handler om hva det totale bilholdet koster for oss som ikke kan velge kollektivtransport, sier Hein Anders Kvalheim.
Han reagerer på at fergerabatten forsvinner i det stille.
Det er snakk om rabatten for kjøretøy som er skaffet med støtte fra Nav. Hittil har den som kjører trygdebil – eller som har rett til støtte, men som har valgt å kjøpe bil for egne penger – kunnet ta ferge for halv pris.
Nå blir det slutt på å reise billigere: Fra 1. mars må den som kjører trygdebil, betale det samme som alle andre bilister.
– Hittil har jeg kjørt for halv pris på ferger, men hvis det bygges bro som erstatter ferge, har jeg ikke fått den samme rabatten. Og i bomringen i Bergen kjører jeg gratis, oppsummerer Kvalheim.
Han bor på Sotra og arbeider i Bergen.
Det handler om hva det totale bilholdet koster for oss som ikke kan velge kollektivtransport.
Autopass-betaling
Statens vegvesen forklarer endringen med at turen snart skal betales automatisk. Pengene trekkes fra Autopass-brikken – den samme som du bruker når du betaler for bompasseringer.
– Vi holder på å gå over fra manuell billettering til automatisk billettering med brikke. Det eksisterer ikke informasjon i brikkesystemet om bilene er betalt av Nav eller andre, sier Edvard Sandvik.
Han er avdelingsdirektør for fergeseksjonen i Vegdirektoratet.
– For å kunne gå over til automatisert betaling, har vi gjort en hel rekke tiltak og forenklet hele regulativet. I forenklingen er det en del grupper som er kommet litt dårligere ut, og deriblant dessverre eiere av biler betalt av Nav, konstaterer Sandvik.
Han avviser at fergeselskapene kunne gitt rabatt eller fritak på samme måte som det du får i bomringene:
– I bomringene er det fritak for dem som har handikapparkeringsbevis. Men det ville vært en utvidelse av fergerabattordningen. Det er langt flere i Norge som har handikapparkering enn det er som får betalt kjøretøyet av Nav, sier Edvard Sandvik.
Lein: – Tull!
– Bare tull, mener leder Arne Lein i Norges Handikapforbund.
Han har sendt brev og stilt spørsmål ved argumentet om at det ikke går an å legge inn rabatten på en Autopass-brikke. Det er enkelt å gjøre, ifølge Lein.
– Det er jo mulig i bomringen, istemmer Hein Anders Kvalheim.
Han sender inn dokumentasjon til bomringselskapet i Bergen og får lagt inn fritak på den måten.
Sendte ikke uttalelse
Arne Lein ber ikke om noen omkamp, men han venter på et bedre svar på hvorfor det ikke er aktuelt å legge inn informasjonen i Autopass-brikken.
Samtidig var han for sent ute til å bli hørt i første runde. Norges Handikapforbund sendte nemlig ikke inn noen uttalelse da det nye riksregulativet for fergetakster var ute på høring.
– Det er veldig beklagelig at vi gikk glipp av den. Det kan være to grunner. Det ene er at det falt sammen med jobben vi gjorde rundt Tek17, den nye tekniske forskriften til plan- og bygningsloven. Vi sto på hodet med snusirkler og centimetere. Det andre er at tittelen på høringen villedet oss om hva problemstillingen var, sier Lein.
Heller ikke Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon kom med noen uttalelse om fjerningen av rabatten, forteller han.
Bekymret for sikkerhet
Arne Lein bekymrer seg også for hva automatiseringen får å si for sikkerheten om bord på fergene.
– Når det er manuell billettering, så får mannskapet også oversikt over hvilke passasjerer som har behov for assistanse ved evakuering. Hvordan skal de ivareta dette behovet med denne løsningen? spør han.
Edvard Sandvik i Vegdirektoratet avviser at det skal være noe problem.
– Regelverket knyttet til sikkerhet endrer seg ikke. Vi har i lengre tid hatt billettering i billettbod hvor rederiet ikke har hatt oversikt over hvilken avgang reisende kommer med. Dette blir en lignende situasjon som nå blir vanligere. Kapteinen har ansvar for å ha oversikt over hvor mange passasjerer som er med og hvordan de skal evakueres, sier Sandvik.