Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Funksjonshemmet skuespiller søkes
Det skal bli lettere å finne skuespillere til roller med funksjonsnedsettelse.
– Å finne ungdommer som er gode skuespillere er alltid som å lete etter ei nål i en høystakk. Når de i tillegg skal være funksjonshemmet, blir det enda færre nåler i høystakken, sier Jonas Bruun.
Han er filmprodusent, og nå jobber han med det som skal bli den første spillefilmen til Mats Bjerknes, «Forza Oslo». Filmen handler om to brødre, der lillebror sitter i rullestol, slik regissør Mats Bjerknes også gjør. Mats Bjerknes forklarer:
– Brødrene i filmen må klare seg alene mot verden når mor havner i koma. Isak på 15 sitter i rullestol. Markus på 19 er hooligan. Rollen som Isak er mye basert på mine opplevelser av det praktiske rundt tilrettelegging for funksjonshemmede og holdningene i samfunnet. Jeg tror at en skuespiller som har opplevd dette på kroppen selv, kan fremstille det mer naturlig. I denne filmen er det i tillegg et poeng at kropper er forskjellige, og kroppen til en med funksjonsnedsettelse kan se annerledes ut.
Casting-prosjekt
Mats Bjerknes og Jonas Bruun skjønte at det ville ta lengre tid å finne ham som skal spille Isak enn det tar å finne andre skuespillere. Det satte dem på ideen å få opprettet en egen casting-database over funksjonshemmede skuespillere.
– Vi vil lage et register over funksjonshemmede som vil prøve seg som skuespillere og funksjonshemmede som etter hvert forhåpentlig har prøvd seg og kan kalle seg skuespillere, sier Jonas Bruun.
– Når du lager film, er det mange faktorer som skal klaffe før filmen blir noe av. Med dette prosjektet vil arbeidet vårt få betydning for andre selv om filmen ikke skulle bli noe av.
Ved å inngå samarbeid med Norges Handikapforbund kunne de søke Stiftelsen Dam om støtte til et prosjekt. De har intervjuet fem castingbyråer om hvordan de caster til roller med funksjonsnedsettelser. Så har de valgt Stella Casting til å opprette databasen. Allerede kan vi se et ekstra felt i Stella Castings registreringsskjema, hvor de spør om du har behov for tilrettelegging.
– Det åpner muligheter også for dem som hører litt dårlig eller ser litt dårlig og kanskje trenger manus i litt større skriftstørrelse, forklarer Jonas Bruun.
Underrepresentert i film
Han er ikke bastant imot at ikkefunksjonshemmede spiller funksjonshemmet i film eller teater.
– Alle skuespillere skal kunne spille alt, og jeg tenker at man i hvert enkelt tilfelle må gjøre sin egen vurdering, men det er ikke dermed sagt at man ikke skal forholde seg til problemstillingen. Og det er flere underrepresenterte grupper blant skuespillere, og vi har et ansvar for å få forskjellige mennesker frem på skjermen. For meg handler det også om ekthet og kvalitet.
Jonas Bruun sier at funksjonshemmede sjelden får sjansen til å spille i filmer, og kanskje vet mange ikke om at sjansen finnes.
– Derfor har vi dette prosjektet, som bevisstgjør både filmbransjen og funksjonshemmede.
Han utfordrer samtidig skuespillerutdanninger til å rekruttere underrepresenterte grupper spesifikt.
– De bør gå ut og si: «Vi er på utkikk etter dere, dere er velkomne, og vi trenger deres perspektiv.» Men så vil jeg heller ikke kaste utdanningsinstitusjonene under bussen, for det handler også om å gi alle muligheten på et tidligere stadium, på barneteater og skoleteater, sier Jonas Bruun.
Firer ikke på kravene
Nå aller først er det altså en tenåringsgutt som får mulighet, i filmen «Forza Oslo». Mats Bjerknes oppfordrer dem som har lyst, til å kontakte Stella Casting.
– Det viktigste er at du har lyst og tør å by på deg selv, sier regissøren.
Luise Nes i Stella Casting forteller at kandidatene til rollen vil bli invitert til en lavterskel audition, hvor de i samarbeid med henne vil improvisere noen situasjoner.
– En stor del av ansvaret for en mangfoldig filmbransje hviler på castingbyråene. Vi er de første som gjør utvelgelsen til Film- og TV roller, og det er viktig å kunne presentere alle mulige kandidater til rollene, sier hun.
– Det skal være rom for alle; alle skal føle at de er velkomne til å delta på audition.
Produsent Jonas Bruun tilbakeviser at de må senke kvalitetskravet til skuespillerne når det er færre å lete blant.
– Skuespillere mellom 13 og 17 år er alltid vanskelig å finne. Det betyr enten at man må lete lenger eller holde flere skuespillerworkshops, og at de som caster, må regissere litt underveis. Vi vil alltid at filmen skal være så god som mulig, og senker vi kvalitetskravet for hva vi tror vi kan oppnå, gjør vi oss selv en bjørnetjeneste, for da når vi ut til færre med filmen.