Nyhetsbrev
Søk
Alle saker

Søket må inneholde minst 3 tegn.

Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.

Eirik Lien med talemaskin som viser "E føler meg så lurt av Nav"
Eirik Lien trenger scooteren sin blant annet for å jobbe og for å komme seg til butikken.

Isolert på grunn av scooter-trøbbel

Eirik Lien fra Oppdal har knapt vært utenfor døra i vinter, fordi el-scooteren hans stadig må på service. Norges Handikapforbund etterlyser låneløsninger for hjelpemidler.

Helge Olav Haneseth Ramstad
Publisert 13.02.2024 13:01

– Jeg fikk nye batterier i november. Nå på fredag fant NAV ut at laderen er for innendørs bruk, og det finnes ikke ladere for utendørs bruk, skriver Eirik Lien til Handikapnytt.

Eirik Lien bor noen få hundre meter fra Oppdal sentrum. Han har CP og er avhengig av hjelpemidler for å kommunisere og komme seg rundt.  

–  Jeg kjører post for Oppdal kommune med scooteren daglig, skriver han.

Har ikke kunnet jobbe

Han trives godt i jobben som internbud. Den elektriske scooteren gir ham også stor frihet til å komme rundt i nabolaget. I fjor høst begynte scooteren å krangle, og har de tre siste månedene vært frem og tilbake mellom hjelpemiddelteknikere, NAV og leverandør. 

Dermed har Eirik Lien i realiteten vært isolert hjemme denne tida, og han har ikke kunnet gjøre jobben sin som internbud. For å komme seg til butikken, har han tatt drosje 600 meter.

Alternativet hans er en elektrisk rullestol som ikke egner seg å bruke ute på vinteren.

Han har stadig fått løfter om at ting skal være i orden, men da han fikk scooteren tilbake i forrige uke, fungerte den altså ikke som den skulle. Forklaringen var at laderen ikke var egnet for utendørs bruk.

Eirik Lien er fortvilt og føler seg lurt av NAV, som ikke er i stand til å gi han et hjelpemiddel han kan stole på at fungerer. Dette går ut over livskvaliteten hans. 

NHF foreslår korttidslån

På dagens møte i Brukerutvalget på hjelpemiddelområdet kommer Norges Handikapforbund til å etterlyse mulighet for korttidslån av mobilitetsscooter og elektrisk rullestol.

– Det kan være mange årsaker til at både mobilitetsscootere og elektriske rullestoler blir stående på verksted i lengere tid. I tillegg bruker kommunene lang tid på å kjøre ut hjelpemidler. De fleste gjør dette bare en gang i uka. Selv om hjelpemiddelsentralene forsøker å løse dette så raskt som mulig, er det likevel kritisk å stå uten nødvendig hjelpemiddel, sier Kristian Lian.

Han er politisk rådgiver i Norges Handikapforbund og representerer også NHF i Brukerutvalget på hjelpemiddelområdet.

– Dette påvirker både muligheten for å gå på arbeid, skole, følge opp familie og gjøre daglige gjøremål. Norges Handikapforbund mener det må være lettere å få låne denne type hjelpemidler i slike situasjoner, sier han.

NAV forstår frustrasjonen

– Vi har forståelse for at Eirik Lien kan bli både frustrert og oppgitt over at et hjelpemiddel han er avhengig av blir ute av drift i lengre perioder, skriver Ellen Braarud til Handikapnytt.

Ellen Braarud er avdelingsdirektør ved NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag og har svart på spørsmål fra Handikapnytt i en epost.

Eirik Lien sier han stadig har fått løfter om at scooteren skal være i orden og at han føler seg lurt av NAV. Hva er deres kommentar til det?

Hjelpemiddelet i denne saken er en ny elektrisk scooter utenfor rammeavtale som er ombygd for Eirik Lien. Scooteren har vært inne til reparasjon fire ganger siden 13.oktober 2023, og både vi og leverandør har trodd at den var i orden hver gang vi leverte den tilbake til Eirik Lien. Både batterier og lader har vært skiftet underveis. Først den 4. gangen det ble meldt feil med lading (27. desember 2023), ble den underliggende feilen funnet ved bruk av varmesøkende kamera. Garantireparasjon ble da bestilt fra leverandør, og scooteren skal nå fungere som normalt.

Ikke alltid mulig å låne annet utstyr

Hva kan dere gjøre, og hva kan funksjonshemmede selv gjøre i slike situasjoner?

– Vi jobber først og fremst for å unngå at slike situasjoner som denne oppstår. Vi har som mål å reparere hjelpemidler innen 7 dager, og oppfyller i underkant av 80 prosent av dette målkravet. I akutte situasjoner er kravet 24 timer, noe vi klarer i over 95 prosent av tilfellene. 

Er det mulig å låne andre hjelpemidler den tiden det tar å reparere utstyr?

– I tilfeller hvor reparasjonen tar lengre tid, finner vi eller kommunens hjelpemiddellager noen ganger en midlertidig løsning med erstatningshjelpemiddel til korttidsutlån. I andre saker må behovet hjelpemiddelet dekker løses best mulig på en annen måte.

Ellen Braarud forklarer at det i mange sammenhenger ikke er mulig å finne et erstatningshjelpemiddel selv om reparasjonen tar tid.

– I denne saken har det vært en ombygd scooter utenfor avtale som har vært inne til reparasjon i flere runder. En slik scooter finnes ikke på lager hos oss, og behovet for å komme seg rundt utendørs har i denne saken blitt løst ved bruk av taxi.

 Hun legger til:

– Vi forstår frustrasjonen over at teknisk utstyr svikter flere ganger på kort tid, og at det gjør hverdagen vanskelig for den som trenger utstyret. Både vi og leverandører gjør vårt beste for å reparere hjelpemidler vi får inn raskt, men i denne saken har feilen vært vanskelig å finne, og alt har tilsynelatende fungert hver gang scooter ble sendt ut. Vi beklager de vanskelighetene dette har ført til for Eirik Lien.


Norges Handikapforbund
Pressens Faglige Utvalg
Fagpressen

Hei. Takk for at du besøker Handikapnytt.no. Det er annonsene på siden som gjør det mulig å drive nettstedet. Derfor må du slå av adblock-funksjonen din for å få se innholdet. Takk for forståelsen og ha en fin leseopplevelse.