Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
KrF sto i veien for full gjeninnføring av bilstønaden
Det ble ikke flertall på Stortinget for å gjeninnføre bilstønaden slik den var for 2015. Men KrFs Steinar Reiten fikk vedtatt sitt eget forslag om at ordningen skal utvides til å gjelde for personer som er i varig tilrettelagt arbeid (VTA).
Det var SVs stortingsrepresentanter Nicholas Wilkinson og Solfrid Lerbrekk som i fjor høst fremmet forslaget om at bilstønaden i gruppe 1 (vanlige personbiler uten rullestolheis) skulle tilbakeføres til slik den var før 2015.
Da det var mulig å få støtte til bil for «å bryte en isolert tilværelse».
Les mer om forslaget her: SV VIL GI FLERE ADGANG TIL BILSTØTTEN
Fra 2015 ble ordningen endret, slik at det nå bare gis bilstønad til personer som er i arbeid eller utdanning.
SV-representantenes forslag fikk flertall i Arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget. Men der er ikke vippepartiet Kristelig Folkeparti representert.
Dermed var det åpent hva utfallet ville bli da saken kom til behandling i stortingssalen i går, tirsdag 30. januar.
KrF med eget forslag
Og det var KrF som «stjal showet» gjennom å fremme sitt eget forslag, som også til slutt ble vedtatt, mot stemmene til Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre:
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet 2019 fremme forslag om å gjeninnføre bilstønadsordningen for type 1-biler for personer i varig tilrettelagt arbeid.»
SV-representantenes opprinnelige forslag, fikk derimot ikke flertall.
KrFs Steinar Reiten gjorde det klart i debatten på Stortinget at partiet støtter omleggingen av bilstønad-ordning fra 2015, og dermed ikke kom til å støtte SV-forslaget om å tilbakeføre ordningen til slik den var.
Men partiet har kommet til personer som er i varig tilrettelagt arbeid (VTA) må komme med i ordningen på linje med dem som er i annet arbeid eller utdanning.
– Dette gjør vi for å legge til rette for økt deltakelse i VTA. KrF ønsker bedre inkludering i arbeidslivet, ikke minst ved å styrke VTA-tilbudet, sa Reiten.
Viktig for å få folk i jobb
Varig tilrettelagt arbeid er for personer som lever på uføretrygd og har behov for arbeid i en skjermet virksomhet. Dette kan også være enkeltplasser i ordinære virksomheter, og arbeidsoppgavene er tilpasset den enkelte.
Steinar Reiten VTA er viktig for å få inn flere som sliter med å komme inn i arbeidslivet, og derfor bør være en viktig del av satsingen til en regjering som har satt seg som mål å få flere i jobb.
– Vi hadde håpet at regjeringen kunne være med på å gjøre et grep med bilstøtteordningen som sikrer at mennesker som har behov for VTA får en lettere situasjon, sa Steinar Reiten.
Ytterligere utfrysing
Solfrid Lerbrekk – den ene av de to forslagsstillerne i SV – sa på talerstolen at hun var svært skuffet over KrF.
– KrF snakker alltid om et varmt og inkluderende samfunn. Nå sørger KrF for en ytterligere utfrysning av dem som ikke kan delta i arbeid, sa Lerbrekk.
KrF snakker alltid om et varmt og inkluderende samfunn. Nå sørger KrF for en ytterligere utfrysning av dem som ikke kan delta i arbeid.
Venstres Terje Breivik sa at han støttet intensjonen med KrF-formålet, men at det ikke er riktig å behandle slike saker løsrevet fra en helhetlig budsjettbehandling.
– Sånn kan du ikke drive seriøs budsjettering med fellesskapets midler, sa Breivik.
Store ekstrakostnader for mange
Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet sluttet seg subsidiært til KrF-forslaget.
– Vi vil utvide bilstønaden for alle, men vi ser på dette som et skritt i riktig retning, sa Ap-representant Arild Grand i debatten.
Både han og Senterpartiets Per Olaf Lundteigen presset statsråd Anniken Hauglie hardt om omleggingen av bilstønadsordningen, og hva statsråden vil gjøre for den gruppa som mistet adgangen til bilstønaden i 2015.
– Regjeringen tar ikke inn over seg at endringen i 2015 har medført store ekstrakostnader for dem som er rammet av dem, sa Grande.
Regjeringen tar ikke inn over seg at endringen i 2015 har medført store ekstrakostnader for dem som er rammet av dem.
Statsråd Hauglie viste til at det også finnes andre transportløsninger for funksjonshemmede, som TT-transport, grunnstønad til transport og arbeids- og utdanningsreiser.
Men Per Olaf Lundteigen viste til at det ikke nødvendigvis er slik at disse ordningene kan erstatte bilstønaden, i hvert fall ikke i distriktene. Både han og Grande mer enn antydet at regjeringens egentlige motiv er å spare penger.
Prioritere dem med størst behov
Anniken Hauglie understreket at en vanlig bil faller utenfor det som er hensikten med stønadsordningene. Formålet er å kompensere for ekstrautgifter.
Har man behov for en helt ordinær bil, har man ikke nødvendigvis en ekstrakostnad sammenliknet med andre, mente hun.
– Viktig å prioritere gruppene med de største behovene, samtidig som vi understøtter muligheten til å komme seg i og stå i ordinært arbeid, sa Anniken Hauglie.