Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Regjeringen snur om utskjelte fjerntog
Fjerntogene som har høstet kritikk for å mangle universell utforming, blir bedre tilrettelagt for funksjonshemmede. Men fortsatt er ikke påstigningen trinnfri.
(NTB og Handikapnytt:) – Det er bra at Norske tog og togprodusenten Stadler har kommet frem til løsninger som gir enda bedre tilgjengelighet for passasjerer som bruker rullestol, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
– Regjeringen ønsker at flere skal reise miljøvennlig med tog. Vi har tatt brukerorganisasjonene på alvor for å bidra til å oppnå dette, legger han til.
Norske tog tildelte i februar den sveitsiske togprodusenten Stadler en kontrakt på 8 milliarder kroner for kjøp av 17 nye fjerntog.
Men innkjøpet ble møtt med sterke reaksjoner etter at det ble kjent at togene ikke er universelt utformet. Rullestolbrukere er avhengige av assistanse og må løftes om bord ved hjelp av heis.
Nå har man altså funnet en løsning.
Rullestolbrukere vil få tilgang til en større del av toget og vil kunne bevege seg fritt mellom familievognen og vognen som inneholder blant annet bistro. Løsningen gir flere rullestolheiser og ett ekstra handikaptoalett, skriver departementet.
Regjeringen ønsker at flere skal reise miljøvennlig med tog. Vi har tatt brukerorganisasjonene på alvor for å bidra til å oppnå dette.
Stor forbedring
Magnhild Sørbotten er nestleder i Norges Handikapforbund og leder for organisasjonens samferdselsnettverk. Hun mener løsningen er en stor forbedring fra det som opprinnelig ble lansert. At man kan bevege seg fritt om bord i toget og ha tilgang til alle togets funskjoner med rullestol, har vært et sentralt krav fra funksjonshemmedes organisasjoner.
Men fortsatt har ikke togene trinnfri adkomost.
– Nei, det er nok ikke trinnfri adkomst i den løsningen Samferdselsdepartementet skisserer. Så er det viktig å påpeke at oppdraget statsråden har gitt Norske tog og Jernbanedirektoratet ikke er kvittert ut. Det oppdraget skal først svares ut første halvår i 2024, sier hun til Handikapnytt.
Striden om togene handler i første omgang om 17 bestilte tog, til åtte milliarder kroner. Men staten har opsjon på anskaffelse av opptil 100 tog.
– Så hva med dem?Er dette en løsning som er god nok til at den kan ligge til grunn for resten av den planlagte anskaffelsen, eller bør Norske tog uansett endre løsning i det videre løpet?
– Vi har klare forventninger til ytterligere forbedringer i en eventuell utløsning av opsjonen for de resterende 83 togsettene, svarer Magnhild Sørbotten.
En stor seier
Generalsekretær Lilly Ann Elvestad i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) er glad for at samferdselsministeren lytter til tilbakemeldingen de har gitt. Men også hun har forventninger til at det blir valgt enda bedre løsninger for fremtidige tog.
– Alt er ikke på plass, men endringene som gjøres på første 17 togene er gode. Når det skal kjøpes enda flere tog i fremtiden forventer vi et mye tettere samarbeid. Forhåpentligvis kan vi også klare å få på plass trinnfri adkomst til slutt, sier Elvestad til NTB.
Hun kaller endringen for en stor seier.
– Neste kapittel blir å se på en styrking av lovverket så vi slipper slike kamper i fremtiden.
Kjære leser 🙂
Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.
Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.
Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».
Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.
Tusen takk for ditt bidrag!