Denne artikkelen er skrevet ut fra Handikapnytt.no. Der finner du mer spennende innhold som dette. Artikkelen er opphavsrettslig beskyttet og må ikke viderepubliseres uten avtale.
Sterkt redusert diesel-utvalg og fortsatt ingen elbiler fra Nav
Ingen ny bilavtale. Fortsatt ingen elbiler. Og utvalget av tradisjonelle dieselbiler til rullestolbrukere som er tilgjengelig fra Nav, blir sterkt redusert.
Fra 1. november skulle egentlig en ny rammeavtale for Navs innkjøp av kassebiler til rullestolbrukere ha trådt i kraft.
Det har knyttet seg spenning og forventing til den nye avtalen, siden daværende arbeids- og sosialminister Hadia Tajik (Ap) for to år siden ba om at måtte inneholde nullutslippsbiler, dersom det var mulig å få til.
Les mer: HADIA TAJIK VARSLER AT DETTE BLIR NAVS SISTE RENE FOSSILBIL-ANBUD
Vanskelig leveringssituasjon
Men slik blir det ikke. Ikke blir det elbiler. Ikke blir det ny avtale. Og utvalget av tradisjonelle, dieselbiler som er tilgjengelig fra Nav blir også redusert.
I stedet for å inngå en ny avtale, velger Nav å forlenge den eksisterende med ett år.
Samtidig er det store leveringsproblemer for flere av modellene fra billeverandører som Nav har tegnet avtale med.
– Det er en svært vanskelig leveringssituasjon på bilområdet for tiden, skriver seksjonssjef Christian Lupke i Nav til Handikapnytt, i en epost formidlet gjennom Navs kommunikasjonsavdeling.
Ingen Caravelle
Han opplyser at ingen varianter av Volkswagen Caravelle og Transporter kan leveres.
– Tilbakemeldingen fra Harald A. Møller er at produksjonslinjen for dagens modeller av Caravelle vil stenge, og at det ikke er mulig å bestille biler før det åpnes for bestilling av ny modell. Nav er i dialog med Harald A. Møller og vil kjøpe produksjonsplasser for dagens Caravelle dersom det finnes ledige produksjonsplasser før produksjonslinjen stenges, skriver Lupke.
Oppdatering 01.10.2023: FLERE VW CARAVELLE TILGJENGELIG LIKEVEL
Nye modeller av bilene kommer på markedet i løpet av 2024. Forhåpentligvis vil Nav kunne bestille nye modeller fra høsten 2024, opplyser han.
Ingen Transit
Videre har to av de tre versjonene av Mercedes-Benz Sprinter som er på avtale, gått ut av produksjon, ifølge informasjon som leverandørene har gitt til Nav. Heller ikke Ford Transit er tilgjengelig.
Dermed gjenstår følgende biler:
– For tiden er VW Caddy, alle modeller av Mercedes-Benz Vito og Mercedes-Benz Sprinter 319/37, tilgjengelig for bestilling, skriver Lupke.
– De ulike bilene i avtalen er jo der for å betjene ulike behov? Hva skjer dersom man ikke får dekket behovet sitt med de alternativene som gjenstår? Må de vente, eller kan det være aktuelt å gå utenom rammeavtalen?
– Dersom bilene på avtale ikke dekker personens behov, kan Nav kjøpe biler utenfor rammeavtale. Dette forutsetter at det finnes egnede biler for ombygging i markedet, svarer Lupke.
Vanskelig å bygge om elbiler
Det er vanlig at Navs rammeavtaler for kjøp av biler til rullestolbrukere forlenges, med ett år av gangen til høyst fire år. Daværende arbeids- og sosialminister Hadia Tajik påla Nav å la den inneværende avtalen vare bare i to år dersom det var mulig å finne fungerende nullutslippsalternativer innen den tid.
Men slike alternativer har ikke Nav funnet, ifølge Christian Lupke. Derfor blir den eksisterende avtalen likevel forlenget.
– Tilbakemeldingene fra leverandørene er at større ombygging av personbilregistrerte elektriske kassebiler fortsatt er utfordrende. Blant annet på grunn av bilbatterienes plassering og restriksjoner fra bilprodusentene, skriver Lupke i e-posten til Handikapnytt.
Tilbakemeldingene fra leverandørene er at større ombygging av personbilregistrerte elektriske kassebiler fortsatt er utfordrende. Blant annet på grunn av bilbatterienes plassering og restriksjoner fra bilprodusentene.
Elbiler tidligst i 2025
Slik beskriver han hvordan Nav har arbeidet med å innfri forventningene om utslippsfrie rullestolbiler:
– Nav har fulgt utviklingen tett. Vi gjennomførte en større kartlegging i 2022, og senest juni i år sendte Nav ut en forespørsel til billeverandørene for å invitere til dialog om hvilke bilmodeller med elektrisk drivlinje som er tilgjengelig i markedet per i dag og hvilke som vil komme på markedet i nær fremtid, skriver han.
– Tilbakemeldingen fra de store bilprodusentene var at det kommer elbil-varianter som kan være aktuelle tidligst i perioden 2025–26. Det er derfor alt for tidlig å gå ut med en anskaffelse av disse bilene, fortsetter han.
Lupke viser til at daværende statsråd Tajik tok forbehold om manglende tilbud på nullutslippsbiler da hun svarte Stortinget om saken i oktober 2021.
***
Rettelser, 26.09.2023 kl. 08.45: Avtalen forlenges ikke met to år, som vi opprinngelig skrev, men ett. Navs rammeavtaler kan forlenges med ett år av gangen. Én variant av MB Sprinter er fortsatt tilgjengelig.
Oppdatering, 01.10.2023: Lenke til nyhetsnotis om at Nav får tilgang til 54 ekstra eksemplarer av VW Caravelle ble lagt til 10.10.2023 kl. 11:46.
Kjære leser 🙂
Når du er her, vil vi be deg om en liten tjeneste.
Handikapnytt.no er Norges eneste redaksjonelt uavhengige nettavis om funksjonshemmedes rettigheter, levekår og likestilling.
Vi mottar ingen pressestøtte. Og for at flest mulig skal få lese det vi skriver, har vi heller ingen betalingsmur.
Hvis du vil støtte journalistikken vår, kan du sende for eksempel 25 kroner eller et annet beløp på Vipps. Nummeret er:
526030
Du kan også bruke bankkontonummer:
8200 02 03277
Husk å merke overføringen med «Støtte til Handikapnytt».
Din støtte gjør det mulig for Norges Handikapforbund å utgi Handikapnytt fortsatt.
Tusen takk for ditt bidrag!